En «blågg» om bakgrunnen for årets utstilling

Etter noen år med utstillinger med motiver fra vårt eget landskap rundt Friluftsakademiet på Modum og med Kittelsens naturpoesi, er tiden kommet for å presentere en utstilling med «blått».

Blått pigment og malmrik stein.

Blått pigment og malmrik stein.

Utstillingen synliggjør Blaa-Farve-Værkets betydning i norsk eksportindustris historie og dagens museumsdrift med kunst og kultur, som er en naturlig del av industrimuseets helhet og sammenheng. Koboltmalmen ble funnet i Skuterudåsen i 1772 og i over 120 år eksisterte gruvesamfunnet og bergverksbedriften Modums Blaafarveværk.

 

Malmen ble utvunnet i Koboltgruvene, fraktet 8 km til foredlingsverket ved Haugfossen, hvor de kjemiske prosessene foredlet malmen til farvepigment. Etterpå ble produktet sendt den lange sjøveien over de syv hav, til de store markeder i Europa, Kina og Japan. Blaafarveværket var en verdensaktør.

Koboltpigment

Koboltpigment

 

Norges største og første storindustribedrift leverte det fineste, klareste, reneste koboltpigment i verden. Ikke mindre enn 80 % av verdensproduksjonen ble skapt her.

 

Koboltmetallet forvandles til koboltblå farvepigment gjennom smelteprosesser ved høye temperaturer. Farven bindes i en glassmasse, som knuses og males til fint glasstøv, som har den sterkeste farve. De grovere glasskorn males videre ned og blir derved lysere og lysere blå farver. Alle disse farvenyansene er rene og klare – uten nikkelforurensninger som misfarver pigmentet. Koboltpigmentet (smalt) har flere fortrinn fremfor andre blå farvepigmenter i verden.

 

Den Kongelige Danske porselensmanufaktur (1775) og Det Kongelige Modumske Blaa-Farve-Værk (1776) ble søsterbedrifter. Produksjonen av det blåhvite porselenet var ressursbesparende, da kun en enkelt brenneprosess (1200 oC) behøvdes for dekoren.

Kobolt er det eneste pigment som aldri kan erstattes i glass- og porselensproduksjon.

 

I dag anvendes kobolt i høyteknologiske løsninger, som f.eks. tilslag til legeringer i stål-industrien. Metallet tåler høye temperaturer og brukes derfor til flymotorers rotorblader, batterier og romfartsteknologi. Det livsnødvendige vitaminet B12 inneholder kobolt og stimulerer kroppens fornyelse ved produksjon av røde blodlegemer.

 

Årets utstilling på Blaafarveværket har blåfarven som tema – i alle nyanser, slik Blaafarveværkets gamle, ekte smaltprøver viser.

Fargeprøver av blått pigment

Fargeprøver av blått pigment

 

Samtidskunstneren Kjell Nupen (1955-2014) spiller førstefiolin med sine blå bilder – fra den dype melankoliens blå toner til de lyse nyanser som livet også kan bestå av. De henger finstemt mellom våre ikoner i norsk kunsthistorie, som Harriet Backers Blått interiør, Harald Sohlbergs Vinternatt i fjellene og Ludvig Karstens Blått kjøkken, og med Jakob Weidemann trekkes linjen opp mot vår tid. Videre fremhever utstillingen Edvard Munchs betydning for utviklingen av Nupens motiver og grafiske blad.

Harald Sohlberg - Vinternatt i Rondane

Harald Sohlberg – Vinternatt i Rondane

 

Vi ønsker med denne utstilling og bok å knytte billedkunsten enda nærmere til Blaafarveværkets historie. For første gang i vår lange utstillingsrekke har vi engasjert en ekstern kurator, Sandra Lorentzen, som har skapt sammenføyninger mellom den klassiske rekke og Kjell Nupens kunst.

 

Torkjell Berulfsen forteller historien om hvordan menneskene i alle tider har klart å skaffe og utvikle blå farve – fra planter, mineraler og metallers lumske og mytiske verden. Gunnar Danbolt knytter den blå farven inn i tidens europeiske åndsliv, med Novalis og den blå blomst. En nydelig inngang til denne utstilling. Finn Skårderud fører oss gjennom Kjell Nupens blå verden. En stor takk til dere alle.

 

Kjell Nupen

Kjell Nupen

En særlig takk til Aino Ilkama, for at vi fikk komme til deg – oppleve ditt og Kjell Nupens hjem og atelier. Du har vært en viktig, hjelpende hånd og formidler av din manns kunst. Du har ledet oss til spennende mennesker med store samlinger, så vi fritt har kunnet velge og få frem kvaliteter i dialogen med Kjell Nupens kunst.

 

En stor takk også til utlånerne:

Blomqvist Kunsthandel, Oslo

DNBs kunstsamling, Oslo

Gundersen Collection, Oslo

Holmsbu Billedgalleri, Henrik Sørensens samlinger, Drammens Museum

Kode – Kunstmuseene i Bergen

Lillehammer Kunstmuseum

Sparebankstiftelsen DNB

Trondheim Kunstmuseum

og en ekstra stor takk til Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design som plukket ned fire hovedverker fra sin faste utstilling. Og ikke minst til de mange private eiere. Takk!

Tone S. Steinsvik
Administrerende og kunstnerisk direktør, Blaafarveværket

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *