Vi åpner 9. mai!

Utsikt mot Hjemsted(til E.M.). 2008Årets sommerutstillinger på Blaafarveværket hyller blåfargen, lokale og nasjonale billedkunstnere og broderi. Ved å besøke Blaafarveværket vil publikum kunne oppleve utsøkte verker av Kjell Nupen og fra norsk kunsthistorie hvor blåfargen spiller en sentral rolle. I tillegg vil stemmingsmalerier av Modummalerne Andreas Disen, Anders Kongsrud og Christian Skredsvig og broderte friser av Torvald Moseid og Vigdis Hjorth invitere til ettertanke.

 
 
Peder Balke Fossen Olje på plate 18 x 22 cm Privat eie«Blå stemninger», Værket 
 
Utstillingen «Blå stemninger» er den 38. årlige store sommerutstilling på Blaafarveværket.
 
Blaafarveværket er Norges største og første storindustri, grunnlagt av Christian VII i 1773. Værket, som fremstilte og eksporterte koboltblått pigment, var på 1830-40-tallet markedsledende i sin bransje og stod for 80 % av verdensproduksjonen av blått pigment. Det er nettopp blåfargen som står sentralt i årets sommerutstilling på Blaafarveværket. Utstillingen er både en hyllest til blåfargen, representert med sentrale verk fra norsk kunsthistorie, og Kjell Nupen (1955­–2014), samtidskunstneren kjent for sin forkjærlighet for blått.
 
«For første gang settes Nupens bilder inn i en kunsthistorisk kontekst som åpner opp for refleksjon om fargenyanser og formbygging. Her finner vi verker av betydningsfulle norske kunstnere fra 1800- og 1900-tallet, som blant andre Harriet Backer, Oda Krohg, Harald Sohlberg, Ludvig Karsten, Kai Fjell, Per Krohg og flere. Disse klassiske malerier er utsøkte verker, som igjen skal spille sammen med Nupens blå kunst i både de store formater og de mer intime. Inspirert av kunsthistorien kan Nupens bilder sees som dialoger med fortidens kolleger», forklarer direktør Tone Sinding Steinsvik.
 
I utstillingen «Blå stemninger» lykkes det blå å omfavne en grunnstemning som gir de besøkende en vakker kunstopplevelse og samtidig som den knytter de historiske maleriene til vår samtid. Blåfargen har dominert kunsten i århundre. Fra glassmalerier i romanske og gotiske katedraler, til landskapsbilder med mektige fjell og daler og til abstrakte motiver som fremhever fargens rolle. I Norge kommer blåfargen spesielt til syne under den blå time, en magisk stund der blåfargen dekker hele landskapet. Med denne utstillingen ønsker vi å fremheve blåfargens betydning i norsk kultur og norsk kunsthistorie.
 HS
 
«Modummalerne», Kittelsenmuseet
På Kittelsenmuseet presenteres verkene til Theodor Kittelsen sammen med Modums tre store kunstnere: Andreas Disen (1845–1923), Anders Kongsrud (1866–1938) og Christian Skredsvig (1854–1924).
Christian Skredsvig Høst i min have (udatert) olje på lerret 69 x 99 cm Privat eie
I studietiden valgte alle tre å reise ut i verden. Disen dro til Sveits og Karlsruhe, Kongsrud dro til Paris og Skredsvig dro bl.a. til København, München og Paris. Det var deres kjærlighet for Modumtraktene som senere brakte de tilbake til barndomsstedet.
Naturen står sentralt i Modummalerens kunstnerskap, med Disens kuperte høyfjellslandskaper, Kongsruds skogsinteriører og Skredsvigs stemningsmalerier. Sammen med Kittelsens vakre naturpoesi er dette en inspirerende kunstopplevelse.
Utstillingen er et ledd i utstillinger på Blaafarveværket med lokal tilknytning – et tema som var strekt tilstede ved utstillingen «Munch og malervennene» i 2013 og Theodor Kittelsen i 2014.
 
«Livsfriser» – Torvald Moseid og Vigdis Hjorth i Tømmerlåven på Nyfossum
Vigdis Hjorth er en av våre fremste samtidsforfattere. For første gang stiller hun ut sine ord, ikke som tekster på papir, men som broderier på tekstil. De håndbroderte verkene griper øyet, for her finner vi viktige hendelser, erfaringer og kjærester i forfatterens liv.
 
OLYMPUS DIGITAL CAMERAI mer enn 30 år har Hjorth skrevet romaner, barnebøker, artikler og essays. Hennes interesse for broderi har kommet mer og mer til syne, spesielt i hennes nyeste roman Et norsk hus (2014) hvor hovedpersonen Alma er tekstilkunstner.
Sammen med Hjorth vises verker av Torvald Moseid (1917–2000), kjent i dag for sine lange håndbroderte friser. Broderiene er ofte beskrevet som vakre, overrakende og detaljrike. Stingene slynger seg bortover som stjerneskudd. Moseid var og er broderistingenes mester. Med et bredt spekter av fargerike små sting formidler han historier, folkeviser og gresk mytologi.
«Det som gjør møtet mellom Hjorth og Moseid interessant er at de begge bruker broderi til å formidle en fortid, sting for sting, til tross for at begge to er kjent gjennom andre media», forteller Tone Sinding Steinsvik.
 Torvald Moseid utsnitt av Orfeus og Euridike-frisen
Her finner du TV Modums reportasje om årets utstillingsprogram. Brosjyre laster du ned her.

Comments are closed.